Teooria teooriaks, aga praktikast ei räägi keegi?
Teooria teooriaks, aga praktikast ei räägi keegi?
Avaldatud Postimees.ee 01.10.2024
Kuigi Reformierakonna rahandusminister Ligi on omaiganädalase ühemehe stand-up tragikomöödia showga alati fookuses, siis eelmiselnädalal aga varjutas teda, aga Transpordiamet.Teemaks siis Transpordiameti uued sõidukijuhtimise teooria eksami küsimused,mille tulemusel kukkusid läbi valdav enamus eksami tegijaid.
Kohe algas vastastikunesüüdistamine:
- Transpordiamet süüdistas, et autokoolid õpetavadõpilasi vaid eksamiteste pähe tuupima!
- Autokoolid vastu, et uued küsimused on liiga segaselt sõnastatud.
- ETV Hommikutelevisioonis ütles Transpordiameti esindaja, et nemad endal vigaei näe ja midagi muutma ei hakka! Saates samuti olnud autokooli esindajaltküsitud näidis küsimuse lahendamine vajas professionaalilt tugevat mõttetööd.
- Eesti Autokoolide Liit kommenteeris, et Transpordiameti ametnikkond ei oleoma kvalifikatsiooniga piisaval tasemel.
- Transpordiameti peadirektor hr. Priit Sauk soovitas selle peale, etautokoolid võiksid oma töö üldse lõpetada.
See viimane on minu arvates eriti kohatu, kuna Transpordiametikobarkäkkide rivi on ju olnud muljetavaldav, alates ohtlike “liiklusturvaliste”lahenduse loomist üle Eesti (näiteks Rapla maantee keskpiire, mis tõstisliiklusavariide arvu pea 10 korda või Tartu maantee renoveerimisel tehtudkolmerealised lõigud, mis olid liiga kitsad ja seeläbi veelgi ohtlikumad.Lõpetades riigi keerulise rahalise seisu kiuste pidada üle 50 000 euroseidsuvepäevi, jne.
Kogu selle kaklemise lõpptulemus, palju kära japeatatud uute küsimuste kasutamine ning senistele läbikukkujatele tasuta uuevõimaluse andmine. Tundub, et Transpordiametis vaadati ikkagi peeglisse jamõisteti, et teisi süüdistada kõiges on vale. No väike võit. Teooriaküsimuste peamine probleem on alati olnud see,et küsimused luuakse võimalikult keerulised ehk ei hinnata nii palju liiklusestaru saamist vaid pigem tekstist arusaamise oskuseid. Selleks on ometigi meil jueestikeele eksamid?! Nagu reaalselt tahetaks, et eksami tegija läbi kukuks. Ekstuleb tulla tagasi, maksta uuesti riigilõiv jne. Vandenõuteooriaid luues.
Praegu käib suur sõda uute teooriaküsimusteformuleerimise ja visualiseerimise üle. Teoorias rääkides – ärge sõnastage asjunagu akadeemikud, vaid nagu räägivad nende testide tegijad. Tavainimeselemõistetavate terminates. Oleks kohe laualt maas problemist pool. Teises poolevisake välja ülesandele mitte midagi juurde andvad lisadetailid, mis lihtsaltvisuaali segasemaks teevad. Me ei saa unustada, et eksamile tulija on siiskieksami ärevuses ja niigi pinges, seega milleks seda veelgi lisada, küsimusega,et “Näita mis on kõige olulisem kõikidest olulistest asjadest siin küsimuses”.Kas saab olla veel rumalamat küsimuse formuleeringut?! Jääb mulje, et needluuakse selleks, et lugejat segadusse ajada? Puhas kiusaja mentaliteet, minuarvates. Meenutage oma eksameid, isegi, kui teadsid kõiki vastuseid, siis olivererõhk üleval, peopesad higised vms. Enamus lugejatest on juba elukogemusega ja saame ka eksamitega kergemini hakkama, kuid meenutage oma kunagisi aegu –eksamid olid närvirakkude hävitajad. Autokoolid on selleks, et käia läbikõik võimalikud situatsioonid ja õpetada selgeks reeglid, millel põhineb meieliiklus.
Liikluskultuur tuleb aga kodust ja liikluses saadud kogemustest. Seega peaks Riiklik teooriaeksam olema samutivaid puhtalt teemaga seotud olev ning mitte eksitav. Sellega jõuangi mõtteni, et kõik räägivad teooriast,aga praktikast ei räägi keegi? Tegelikult on ka see suund midagi, millele on vaja tähelepanu pöörata. Kui teooriaeksamil on võimalik eksami tegijat hinnatapuhtalt faktide järgi: Vastused on õiged või valed. Kuiv ja konkreetne. Las küsimusteformuleering jää vaidlemiseks teistele, sest tegelikult on kogu see seninejagelemine vaid pool probleemist. Teooria teooriaks, kuid liiklus toimub ju reaalselt.
Teemaks siis eksamisõit. Sattusin kuulama pealt noortevestlust, kes olid just käinud tegemas juhilubade eksameid. Toon paar kuuldudnäidet: Esimene pandi tegema liiklusestagurpidi slaalomit kohas, kus mina seda küll kunagi tegema ei hakkaks, kunaseal on väga piiratud nähtavus, kuigi liikluskiirus on 30 km/h – kui küsisin,et miks viisakalt ei keeldutud seda seal tegemast, vastati, et Kuidas sa eksamineerijalevastu julged vaielda? Noh, mõistan, nad on onoored veel ja ei oska enda eestseista. Või näiteks küsis teine 15 minutit enne eksamisõidu algust, et kas ta tohib minna tualetti enne sõitu, lubati ja seejärel kuulis selle teemalist mõnitamist (ega sa ei pea kogemata jälle minema?) kogu eksamisõidu kestel. Kolmas rääkis, et olid alustanud eksamisõitu ja liikudes peateele oli takiirendanud autot mäest alla ja lubatud 40 asemel oli korraks läinud 46 km/h,mille peale öeldi, et kiiruse ületamine ja eksam läbi kukutud. Võõra autoga sõites läheb esimese kiirendusepeale gaas millimeetri võrra liiga üle ja enne kui jõuad ise sellele reageerida,siis nullitakse sind ära?
Neid näiteid oli veel, kuid ei hakka siin aega rohkemkulutama sellele, kuna ühine viga, mida kõik mainisid oli, et autode siduridolid nii läbi. Üks olevat teinud hiljem oma sõidueksami Raplas teine Rakveres,mille kohta öeldi, et nagu oleks sõitnud Tallinnas mingi romuga. Eksekspluatatsioon on Tallinnas suurem, siis seda enam peaks sellega arvestama kaliikluseksamit hinnates. Tegu on ju noorte juhtidega, kes ei oleprofessionaalid, et suudavad paari liigutusega mõista auto eripärasid jms. Seeteadmine ja oskus tuleb vaid kilomeetrite ja ajaga. Meenus kohe ERR’s loetud uudis, kus piirkonniti erineb liikluseksami tegijate sooritamine kordades, ühes kohas saab läbienamus, teises vaid kolmandik. Jääbmulje, et süsteem on liiga subjektiivne – sa ei meeldi mulle, seega kukutan suläbi, kül ma su eksamiärevuses leian selle komakoha, mille taga pugeda. Naguvanasti oli liikluspolitseinik kes käis niikaua über auto, kuni leidis midagimillest kinni haarata ja ikka trahv ära teha. Kes piisavalt vana, see mäletabneid aegu.
Küsisin seda ka Transpordiametist ja Märten Surva,kes on Transpordiameti Liiklusteenistuse direktori ülesannetes vastas, et nendepoolt on kõik korrektne. Kasutan juhust ja tänan teda ka pika ja põhjalikuvastuse eest. Tsiteerin siinkohal kohe ka hr. Survat: “Kohanemine on osa meieigapäevaelust ja seda eeldatakse ka autojuhilt ning juhi kandidaadilt. Seepärastongi riikliku sõidueksami alguses ette nähtud paar minutit sõidukigakohanemiseks ehk muu hulgas ka siduri tunnetuse saavutamiseks. Mitmedjuhikandidaadid on märkinud peale nimetatud minutite lõppemist, et ei ole kunagielus nii uue ja vaikse sõidukiga liigelnud„. Ka sõidueksami eksamineerijadvõetakse tööle läbi kindlate reeglite, koolitused, katsed jms. Kõikekontrollitakse ja arvestatakse tagasiside indeksit ehk kõik korras. Kõik need mueelnevalt toodud eksami situatsioonide näidete rääkijad, neist keegi ei andnudtagasisidet, kirusid ja hakkasid uut aega otsima ilma selle pealegi, et hakatakusagilt tagasisidet kirjutama hakata. Seega minu vaatest, see „indeks“ einäita mitte midagi. Mulle jääb mulje, et autokoolist tulnud noored, kes onjust teinud ju riikliku eksami nõuetega võrdsed kooli eksamid, järsku ei saaenam hakkama. Kas tase on liiga kõikuv autokoolides? Pigem arvan, et riiklikudteooriaeksamid on liiga segased. Kui sealt läbi saadakse, siis ootab teid eessõidueksam, kus tegelikult jäetakse selle tegija eksamineerija tujudemeelevalda. Vähemalt mulle jääb mulje, et sõidueksamid toimuvad liigasubjektiivsetel alustel ning sõidetakse mööda selliseid trajektoore, kusteatakse, et eksamineerijale ebameeldiv sõitja suure tõenäosusega eksib.Teadlik läbi kukutamine a’la viimasel hetkel “keera siit vasakule” ja kuikeeratakse, siis saad teada, et see oli ühesuunaline tee vms, seega miks sasiis üldse seda välja pakud? Et näidata, kui kõva mees sa oled võrreldes nooreja rohelise sõidukijuhi hakatisega? Kas ka sõidu eksamineerijad kaotavad oma töö, kui eksivad korragi liikluses? Kahtlen.
Mainin kohe ka, et eks toodud näidetes oli oma osa ka noorte emotsioonidel ja läbikukkumine tekitab samuti emotsioone, kuid kuna neid näiteid oli nii mitmeid, siis usun,et selle taga on paljuski ka tõde. Kuulsin ka häid sõnu nii mõnegi sõidu eksamineerija kohta ehk siinkohal ei ole teguvaid kaikaga vehmises. Pigem näitan, et süsteem ei ole piisavalt neutraalne. Näiteks pange paika mingi trajektoor selleks sõiduks, pakkuge välja näiteks 3 kohta linnas, õpilane valib koha, mis sisestatakse Waze/Google Mapsi vms programmi, tänapäeval peab liikluses suutma sellega sõita (kaoks ära kohe “keera nüüd siia” probleemid). Eksamineerijad, lõpetage oma isiklike emotsioonide väljaelamine noorte peal – kõik teavad, et te olete nendest paremad sõitjad, muusosas ei huvita te isiksus mitte kedagi siin kontektstis – selle vastu aitaksnäiteks otseülekande tegemine autost, mis tänase päeva tehniliste lahendustevõtmes ei ole üldse keeruline. Ülekaitsvad lapsevanemad saavad vaadata, etnende lastele liiga ei tehta, samas kutsub see korrale ka eksamineerijaid javajadusel nullib ära ka ebaotstarbekad kaebused (ka noortel on emotsioon ja kuiläbi kukutakse, siis tundub see alati ülekohtune). Salvestus jääb arhiivinädalaks, seni on aega tulemuse ülevaatamiseks vajadusel.
Kokkuvõttespaar soovitust Transpordiametile – hinnake eestikeele oskuse asemel liiklussesobivust, sedagi miinimumtasemel, mitte profitasemel. Mõistke, et eksamile tulijad on närvis ja nende hindamine ei ole emotsionaalne vaid samamoodi faktiline – kas ta on liikluseks valmis suures plaanis, mitte, kas ta sirgelteel sõites korraks ületab kiirust paar km võrra. Ka sellisel juhul mainige seda ja vaadake, kuidas juht reageerib, kas blokki pidurdamisega või gaas järelelaskmisega – kas adub liiklust või vaid aimab. Juhiloa saamine ei näita et ollakse nüüd proff vaid pigem annab see õiguse omapead liikluses sõitu harjutada. Olen olnud roolis üle 20 aasta, keerutanud väga palju ringe ümbermaakera selle ajaga kilometraažilt ja siiani üllatab tee mind vahel ja teen vahel eksimusi. Nagu kõik teisedki autojuhid. Eksimine on inimlik, seega andke noortele tulijatele võimalus, hinnates neid täiskasvanulikult, mitte komakohaliselt, ning ärge unustage ka edaspidi peeglisse vaadata ja vajadusel abi küsida, näiteks teenusedisainerid tulevad teile hea meelega appi.
Tarka liiklemist kõikidele.